ZDRAVÁ STŘEDOMOŘSKÁ STRAVA

ZDRAVÁ STŘEDOMOŘSKÁ STRAVA

Středomořská strava (italsky dieta mediterranea), původně inspirovaná stravovacími návyky ve 40. a 50. letech minulého století v jižní Itálii, Řecku a Španělsku, představuje moderní životní styl a způsob stravování, které jsou společné pro všechny národy žijící v okolí Středomoří.

Dne 16. listopadu roku 2010 bylo vydáno rozhodnutí o zařazení společné kandidatury Španělska, Kypru, Řecka, Itálie, Maroka, Portugalska a Chorvatska pod názvem „Středomořská strava“ do seznamu UNESCO jako nehmotné kulturní dědictví lidstva.

Snad nejznámější vypodobení středomořské stravy je formou nutriční pyramidy podle španělské iniciativy Fundación Dieta Mediterránea – viz ilustrační obrázek.

-potravinov%C3%A1_pyramida_-_st%C5%99edoTato potravinová pyramida zobrazující doporučené množství stravy pro dospělou osobu vznikla ve spolupráci s mnoha experty v různých specializovaných oborech, jako jsou například výživa, sociologie, antropologie a zemědělství, nám názorně ukazuje druhy jednotlivých potravin a doporučuje v jakých poměrech bychom je měli konzumovat podle toho, do které části pyramidy byly zařazeny. Je tudíž třeba dávat přednost potravinám, které se nacházejí ve spodní části pyramidy před potravinami umístěnými blíže k její špičce.

Koncem padesátých let minulého století profesor Ancel Keyes, ředitel laboratoře fyziologické hygieny na Universitě v Minnesotě, začal studovat stravovací zvyky a životní styl a jejich vliv na kardiovaskulární onemocnění v sedmi zemích světa. Výsledkem této studie, nazvané „Studie sedmi zemí“, byl zřetelně předvídatelný vzorec. Bylo zjištěno, že ve středomořských oblastech a v Japonsku je výskyt srdečních a cévních onemocnění zcela vzácný. Na tuto studii navázala studie MONICA (Multinational Monitoring of Trends and Determinants in Cardiovascular Disease 1985-2000) a mnoho dalších.

V důsledku výše uvedených studií byla „ideální dieta“ nazvaná Středomořská strava, která reprezentuje model zdravé výživy vyznačující se vysokou konzumací ovoce, zeleniny a olivového oleje. Extra-panenský olivový olej je velmi bohatý na přírodní antioxidanty a mononenasycené tuky, zejména kyselinu olejovou, které jsou pro naše zdraví velmi důležité, neboť zabraňují škodlivému působení volných radikálů, snižují proces stárnutí našich buněk a výskyt arteriosklerózy a srdečních chorob. Kyselina olejová zvyšuje také vylučování žluči, usnadňuje trávení, zlepšuje obranyschopnost našeho imunitního systému a je bohatá na vitamíny A, D a E.

stredomorska-strava2.pngStředomořskou stravu tvoří základní potraviny, které mohou být domorodého původu nebo přivezené Araby z východu (např. luštěniny, rýže, těstoviny, cibule, cukety, okurky, lilek) a po objevení Ameriky dovezené i ze západu (např. kukuřice, brambory, rajčata, papriky, chilli papričky aj.). Hlavním aspektem této diety je poměrně vysoká konzumace olivových olejů, luštěnin, nerafinovaných cereálií, ovoce a zeleniny, střední až vysoká konzumace ryb a střídmá konzumace vína a mléčných výrobků (většinou jako sýr nebo jogurt) a nízká konzumace masa a masných výrobků.

Historicky byla středomořská dieta chudou selskou stravou – tzv. cucina povera, která byla převážně vegetariánská, jelikož maso (kromě rybího), bylo drahé a málo dostupné.

Jedním typickým příkladem středomořské stravy je následující recept, který mi na své autogramiádě jedné z jeho četných knih o italské gastronomii v Londýně předal sám autor – Antonio Carluccio, rodák z Kampánie (u nás známý především jako spoluautor Gennara Contalda série knih „Dva italští gurmáni“).

Pasta Pantesca 

Tento jednoduchý recept pochází z ostrova Pantelleria, který leží uprostřed Středozemního moře. Kromě révy vinné jsou pro něj typické všechny ingredience použité v následujícím pokrmu, který je ideální zejména pro nastávající letní měsíce.

pasta-pantesca.pngNa přípravu pasta pantesca pro čtyři osoby potřebujeme 8 velkých rajčat, nejlépe odrůdy Beefmaster, 80g celých neloupaných mandlí, 4 stroužky česneku, 1 čerstvou zelenou feferonku, 100 ml extra-panenského olivového oleje, velkou hrst nadrobno nasekané plocholisté petržele, sůl a pepř a na ozdobu hoblinky sýra Pecorino nebo Parmigiano Reggiano a listy bazalky.

Rajčata dáme pod horký gril změknout, oloupeme je, rozčtvrtíme a vložíme do mísy. Přidáme mandle, které nejprve blanšírujeme přibližně 2 minuty ve vařící vodě, scedíme, oloupeme a nasekáme nahrubo, jemně nakrájený česnek, feferonku a petrželku, vše přelijeme extra-panenským olivovým olejem, osolíme, opepříme a dobře promícháme. Takto připravenou omáčkou přelijeme čerstvě uvařené těstoviny, ozdobíme je bazalkou a hoblinkami sýra a podáváme. Ideálním partnerem k tomuto pokrmu je pro mne víno původem rovněž ze středomořského ostrova, který se nachází nedaleko od Pantellerie. Je jím sicilské červené „Barbazale“ apelace Etna Rosso.

Napsat komentář